1. Zadaj pytania przed czytaniem
Najprostszym ćwiczeniem pomagającym uczyć się czytania ze zrozumieniem jest zadanie pytań do tekstu przed jego czytaniem. Wręczmy uczniom tekst z kilkoma prostymi pytaniami, na które mają znaleźć odpowiedź. Dobrym pomysłem jest tutaj zadanie np. 3 pytań, na które odpowiedź znajduje się w tekście oraz czwartego, na które w tekście nie ma odpowiedzi. Po znalezieniu odpowiedzi na 3 pierwsze pytania, dzieci zaczynają dokładniej czytać tekst, szukając odpowiedzi na 4. pytanie. Trzeba dokładnie i ze zrozumieniem przeczytać tekst, żeby się zorientować, że odpowiedzi na to pytanie nie ma w tekście.
2. Podkreśl najważniejsze informacje
Ciekawym i wbrew pozorom, nie tak łatwym ćwiczeniem, jest poproszenie o podkreślenie (zakreślenie) najważniejszych informacji.
Możemy zrobić to w taki sposób:
– Kolor czerwony – od jednego do trzech najważniejszych słów
– Kolor pomarańczowy – kolejne od 1-3 najważniejsze słowa
– Kolor zielony – wszystko inne, co jest ważne. To ćwiczenie tylko pozornie jest łatwe, bo tak naprawdę trzeba zrozumieć całość przekazu, podzielić go na pewne mniejsze fragmenty i nadać im ważność.
3. Zadaj pytania po czytaniu
Podobnym ćwiczeniem jest zadanie pytań o czytaniu. Możemy zadać pytania otwarte (dlaczego? jak?) lub sprowadzające się do prostej odpowiedzi (kto? co? kiedy?), ale możemy również przygotować zdania twierdzące i zapytać, czy są prawdziwe, czy nie: PRAWDA czy FAŁSZ. Podobnie jak poprzednio warto zapytać również o coś, czego nie ma w tekście. Uczenie czytania ze zrozumieniem to również pokazywanie, że nie zawsze to, czego szukamy jest w danym tekście i, że trzeba potrafić to znaleźć.
4. Opowiedz mi o tym własnymi słowami
To jest bardzo ciekawe ćwiczenie, ale wymaga więcej czasu. Poproś ucznia o opowiedzenie własnymi słowami, tego, co autor tekstu chciał nam przekazać.
5. Streść to w jednym zdaniu
Opowiedzenie własnym słowami tego, co autor chciał nam przekazać to dopiero początek właściwego zrozumienia tekstu. Drugim etapem jest zastanowienie się, co jest w tym najważniejsze. Możemy poprosić dzieci o streszczenie danego tekstu w jednej myśli, w jednym zdaniu.
Tutaj możemy zadać pytania pomocnicze:
– Jaka jest najważniejsza myśl, którą autor chce nam przekazać?
– Ujmij treść tekstu w jednym zdaniu.
– Jeśli to były artykuł w gazecie, jaki miałby tytuł / nagłówek?
– Jakim mottem / przesłanie moglibyśmy opisać treść książki?
To ćwiczenie bardzo ciekawie wykonuje się w odniesieniu do treści całej lektury. Zadajcie je dzieciom, a zobaczycie, co tak naprawdę zrozumieli. Jednak zanim to zrobicie, zachęcam do wykonania tego ćwiczenia na samym sobie. Spróbuj streścić tekst książki w jednym zdaniu (przykład jak to zrobić podaję mniej widoczną czcionką, aby nie sugerować odpowiedzi) np.:
Słowacki – Balladyna: „Nie warto być nieuczciwym, bo prędzej czy później to obróci się przeciwko Tobie”
Dostojewski – Zbrodnia i Kara: „Każdego zbrodniarza czeka kara”
Camus – Dżuma: „W każdym człowieku jest wiele zła, z którym ciężko jest mu sobie samemu radzić”
de Saint-Exupéry – Mały Książę: „Dobrze widzi się tylko sercem” (to akurat jest dosłowny cytat z książki, ale świetnie streszcza ją całą)
Baczyński – Elegia o…[chłopcu polskim]: „Wojna to straszne wydarzenie związane z samotnością, smutkiem, poczuciem wyobcowania, ale nie można poddać się własnym emocjom i walczyć o swoje wartości, nawet jeśli przypłaci się to śmiercią”
Te zdania streszczają treść danego tekstu w odbiorze ich czytelnika. Po takim ćwiczeniu możemy rozpocząć fascynującą dyskusję o tym, co zauważył w danym tekście, dlaczego właśnie to itd...
6. Jaki to ma skutek dla Ciebie
Kolejnym bardzo dobrym ćwiczeniem, jeśli tekst jest już dłuższy, a zawarta w nim treść daje możliwość uruchomienia głębszego sposobu przetwarzania informacji (np. bardziej emocjonalne), jest zapytanie, co dla ciebie jest ważne w tym tekście, jak możesz go zastosować w swoim życiu, co pod wpływem tego tekstu możesz zmienić w swoim życiu, czego cię to nauczyło. Pytania należy dostosować do wieku dziecka, aby było ono dla niego zrozumiałe. Przy trochę starszych dzieciach możemy posłużyć się np. takimi pytaniami pomocniczymi:
– Co osobiście wynosisz dla siebie z tego tekstu?
– Czego ten tekst Cię nauczył?
– Co możesz zmienić w swoim życiu pod wpływem tego tekstu?
– Jaka jedna rzecz z tego tekstu Cię zainspirowała?
W ten sposób możemy czytać nie tylko teksty dotyczące zanieczyszczeń środowiska, ale np. biografie inspirujących postaci, opisy wydarzeń historycznych, bajki, baśnie, krótkie opowiadania a nawet dłuższe teksty.
7. Znajdź drugie dno
Najbardziej angażującą metodą uczenia czytania ze zrozumieniem to uczenie myślenia: myślenia krytycznego, wieloaspektowego, analizy. Jeśli tekst daje takie możliwości to warto zadać np. takie pytania:
– Czy ten tekst ma jakieś drugie dno?
– Dlaczego autor napisał ten tekst?
– Czy to co pisze autor, to prawda?
Czy komuś może zależeć na tym, żebyśmy myśleli, że to prawda?
A może autor myli się niecelowo?
– Co czuł autor, kiedy to pisał? Może się bał? Może był wesoły? Może był zmęczony? itd...
– Czy autor tak samo rozumie poszczególne słowa jak ja? (np. solidarność, sprawiedliwość) oczywiście pytania można modyfikować i dostosowywać do możliwości rozwojowych dziecka.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Wyślij komentarz