Sprawozdanie z realizacji zajęć opiekuńczo – wychowawczych zrealizowanych w świetlicy szkolnej za rok szkolny 2019/2020.


            Celem działalności świetlicy szkolnej jest przede wszystkim zapewnienie opieki uczniom przed zajęciami lekcyjnymi i po nich w bezpiecznym i miłym otoczeniu, stworzenie warunków do wypoczynku, relaksu i odrabiania prac domowych. Spędzanie czasu w świetlicy szkolnej sprzyja powszechnemu rozwojowi uczniów oraz nadrabianiu opóźnień w tym zakresie. 
            . Zajęcia świetlicowe miały zarówno charakter indywidualny, jak i grupowy; odbywały się zgodnie z dziennym rozkładem zajęć, miały charakter stacjonarny, a od 13 marca zdalny.
            W ciągu całego roku nauczyciele pracujący w świetlicy pomagali uczniom w odrabianiu lekcji oraz utrwalaniu wiadomości zdobytych na zajęciach lekcyjnych. Dbano o kulturę zachowania  i słowa, eliminowano wszelkie objawy agresji. Wiele czasu poświęcono zagadnieniu bezpieczeństwa dzieci na drodze, w szkole i poza nią oraz w trakcie wypoczynku w czasie ferii, przerw świątecznych itp.
    Wychowawcy świetlicy wraz z uczniami dbali o wystrój świetlicy. Dzieci chętnie tworzyły liczne gazetki ścienne: Moje Wakacje, JESIEŃ, Dzień Nauczyciela;  Wszystkich Świętych,  MIKOŁAJKI, Boże Narodzenie,  Sporty zimowe, ZIMA . Brały udział w warsztatach plastycznych , wykonywały prace plastyczno-techniczne na kiermasz świąteczny.
Główne zadania świetlicy realizowane w ciągu całego roku szkolnego to:
• właściwa organizacja czasu przed i po lekcjach,
• kształtowanie nawyków kultury osobistej i współżycia w grupie,
• rozwijanie zainteresowań oraz pogłębianie zdolności uczniów,
• wdrażanie do samodzielnej pracy umysłowej,
• udzielanie pomocy uczniom mającym trudności w nauce,
• organizacja właściwego wypoczynku i kulturalnej rozrywki,
• współpraca i współdziałanie z domem, środowiskiem lokalnym.
Rodzaje zajęć świetlicowych:
1. Zajęcia plastyczno-techniczne – są to najbardziej lubiane zajęcia przez dzieci i dlatego im się poświęca najwięcej czasu. Dzięki nim rozwija się spostrzegawczość, dokładność i wrażliwość estetyczna, doskonalona jest umiejętność manualno – techniczną.
Są to następujące zajęcia: rysowanie kredkami, pastelami; wykonywanie mozaik z papieru kolorowego, wycinanki, wydzieranki orgiami, malowanie farbami, koraliki na gorąco, elementy bibułkarstwa, praca metodami plastycznymi m.in., decoupage, prace z włóczką.
2. Zajęcia „Żywego Słowa” – podczas tych zajęć wspomagamy funkcję dydaktyczną szkoły. Pomagamy odrabiać lekcje, utrwalamy materiał poprzez zabawy o charakterze dydaktycznym. Do czytanych baśni dzieci wykonują prace plastyczne 
3. Zajęcia indywidualne – zajęcie te mają na celu wyciszyć dzieci, mają czas na swobodne zabawy, zgodnie z ich zainteresowaniami, korzystają z licznych gier i zabawek zgromadzonych w świetlicy. Zabawy te rozwijają także wyobraźnię, komunikowanie się i uczą  współdziałania. 
4. Sportowo – ruchowe –zabawy na świeżym powietrzu. Kształtują one sprawność motoryczną, koordynację ruchową i słuchową.
5. Zajęcie multimedialne – Pracując na programach edukacyjnych, poznając elementy programowania, czy bawiąc się w gry edukacyjne dzieci chętniej organizują swój czas spędzony na nauce poprzez zabawę.
Od początku roku szkolnego kontynuowałam wpisy na blogu, w którym umieszczałam zdjęcia z najważniejszych wydarzeń z życia świetlicy, zdjęcia ciekawych prac plastyczno - technicznych, zdjęcia gazetek ściennych. Dzięki temu rodzice na bieżąco mogli się dowiedzieć, co ciekawego dzieje się w świetlicy szkolnej.
Od 13  marca 2020 r.  ze względu na sytuację w kraju w świetlicy szkolnej podjęto nauczanie zdalne.

Sprawozdanie z pracy zdalnej świetlicy szkolnej w 2020 r.
Podejmowane przeze mnie działania różniły się od moich codziennych obowiązków, ponieważ trzeba było poświęcić czas na to, aby zdobyć wiedzę z wielu zakresów, które były niezbędne, by prowadzić edukację zdalnie.

Działania podjęte w celu organizacji pracy zdalnej
·             analiza zaleceń Ministerstwa Edukacji Narodowej
·             poszukiwanie informacji na stronie MEN na temat edukacji zdalnej
·             konsultacje telefoniczne ze specjalistami
·             ustalenie formy kontaktu z rodzicem
·             tworzenie bazy materiałów przydatnych w pracy zdalnej
·             stworzenie zakładki Zdalna świetlica dotyczącej edukacji zdalnej na stronie  prowadzonego przeze mnie bloga  „ Świetlica szkolna w Bolechowie-Osiedlu
·             tworzenie postów dotyczących propozycji zadań i materiałów obejmujących zakres działań opiekuńczo-wychowawczych świetlicy szkolnej
·             stworzenie przestrzeni w sieci, w której umieszczane były nagrania audio, filmy, prezentacje multimedialne, linki, pliki PDF.
·             zaprojektowanie graficzne dyplomów dla laureatów konkursów,
·             zakupienie nagród
·             Samodoskonalenie
- zapoznanie się z platformą edukacyjnej Microsoft 365 Teams
- udział w szkoleniu online, dla nauczycieli ze szkół w gminie Czerwonak z podstaw praktycznego zastosowania platformy Microsoft Office 365 w zdalnym nauczaniu.
- nauka korzystania z programów i aplikacji przydatnych w prowadzeniu edukacji zdalnej Audacity, Movie Maker, Genially

Bezpośrednie działania dydaktyczno-wychowawcze

1.    Aktywność plastyczno-techniczna:
Przygotowywanie, udostępnianie propozycji zadań (w formie instrukcji, zdjęć, filmów)  do
samodzielnego wykonania przez uczniów w różnych technikach plastycznych (w celu przedstawienia 
różnorodności technik plastyczno-technicznych, poszerzania zainteresowań  i rozwijania twórczych 
zdolności dzieci.) Proponowane przeze mnie zadania odnosiły się do następujących technik
plastycznych:

A.    TECHNIKI RYSUNKOWO-GRAFICZNE
a.      Rysowanie kredkami
b.     Rysowanie ołówkiem
c.      Rysowanie kredkami olejnymi
d.     Rysowanie pastelami
e.      Rysowanie pisakami
f.       Rysowania mazakami
g.      Rysowanie kolorową kredą

B.    TECHNIKI MALARSKIE
a.     Malowanie  akwarelami
b.    Malowanie plakatówkami
c.     Malowanie  akrylami
d.    Malowanie temperami
e.     Malowanie farbami klejowymi
Malowanie akwarelą technika laserunkowa.
Malowanie słomką
Rysowanie grzebieniem na podkładzie z farby i mąki (malowanie
ciastem)
Mokre w mokrym
Malowanie gąbką
Malowanie na podkładzie z kaszy
Odciski dłoni
Odbijanki ze sznurka
Frottage (frotaż)
Wydrapywanka
Technika wikolowej tkaniny

C.    TECHNIKI PRZESTRZENNE
a.     Lepienie i formowanie z gliny lub masy solnej
b.    Lepienie i formowanie z plasteliny
c.     Malowanie plasteliną
d.    Masa papierowa

D.    TECHNIKI PŁASKIE
a.      Lepienie i formowanie z gliny lub masy solnej
b.     Wydzieranka kolorowa
c.      Wydzieranka z gazety
d.     Witraże papierowe
e.      Wycinanka z materiału
f.       Cięcie i składanie
g.      Formowanie ze sznurka
h.     Collage i drukowanie stemplem
i.        Collage ze strużyn kredek
j.        Technika kalkografu
k.     Origami - sztuka składania papieru
2.        Aktywność ruchowa:
a.          Przygotowywanie w formie opisowej propozycji ćwiczeń gimnastycznych,
gier i zabaw ruchowych.
b.         Udostępnienie  filmów zawierających zabawy naśladowcze, ruchowe, nauki układów tanecznych.
3.        Aktywność logiczno − strategiczno- dydaktyczna
a.          Przygotowanie materiałów do wydrukowania i samodzielnego rozwiązania np. krzyżówki, rebusy, sudoku, zagadki, quizy, znajdź różnicę w obrazkach , labirynty, wykreślanki itd.
b.         Przygotowanie gier strategicznych do wydrukowania.
c.           „COŚ Z KULTURY - WIRTUALNE MUZEA i TEATRY” Udostępnianie linków do stron – galerie i muzea, które można zwiedzić online np. Łazienki Królewskie – Sala Salomona, 12 słynnych muzeów oferujących wirtualne spacery, wirtualny spacer śladami Jana Pawła II
d.         Udostępnienie cyklu lekcji „I TY możesz zostać aktorem”, w których do wspólnej zabawy poprzez naukę ruchu scenicznego, naukę śpiewu, ćwiczenia dykcji i interpretację wybranych tekstów  zapraszali znani i lubiani aktorzy – Katarzyna Polewany i Bartłomiej Olszewski.
Lekcja pierwsza: Lekcja dykcji z Pchłą Szachrajką
Lekcja druga: Rozgrzewka Zbója
Lekcja trzecia: Śpiew z Pchłą Szachrajką
Lekcja czwarta: Egzamin u Zbója
oraz :Kuchnia Aktorska
e.          Udostępnienie linków do bezpłatnych warsztatów online np. „Skarby pszczół”
f.           Udostępnianie  plików PDF zawierających  pomyły na spędzanie wolnego czasu, w których znajdują się propozycje zadań gimnastycznych, gier ruchowych, prac plastycznych i technicznych , kącik kulinarny , propozycje nauczycieli specjalistów i innych nauczycieli wychowawców.
g.          Tworzenie, udostępnianie prezentacji multimedialnych poszerzających wiadomości np. Wiosna, Święto Flagi,  Święto Konstytucji 3 Maja, rocznica wstąpienia Polski do UE, 
rocznica zakończenia II wojny światowej.
h.          Udostępnienie materiałów do samodzielnej zabawy zawierających: propozycje gier interaktywnych np.
koło fortuny,
baśniowy bohater,
czytanki uzupełniani,
Wskaż obrazek - Trenuję czytanie - Wiosna
Quiz obrazkowy - Czy potrafisz rozpoznać kwiaty wiosenne?
Czytanka online - W teatrze
Quiz obrazkowy - Czy potrafisz rozpoznać kwiaty wiosenne?
Czytanka online - W teatrze
Rozsypanka sylabowa - Teatr
Czytanka uzupełnianka - Wiosna
Krzyżówka online - Wiosna
Krzyżówka online - Wielkanoc
Rozsypanka wyrazowa online - Wiosna
Wykreślanki ortograficzne – np. RZ po spółgłoskach, Przymiotniki z H, Wyrazy z Ó itp.
Co nie pasuje? - Rodziny wyrazów
Rozsypanka matematyczna - Dodawanie do 20
Rozsypanka matematyczna - Odejmowanie do 100
Domino online - mnożenie do 30
Gra wisielec - Mnożenie w zakresie 50
Domino online - Mnożenie do 100
Ładujemy wagoniki - Mnożenie i dzielenie do 100
Nauka odczytywania wskazań termometru- gra interaktywna
Quiz online - Jak dobrze znasz baśnie i bajki? 
Ekobohater - gra interaktywna
Nauka odczytywania godzin na zegarze- gra interaktywna


4.        Organizacja wewnątrz-świetlicowych akcji zachęcającej dzieci  do udziału w konkursach świetlicowych, dzielenia się swoimi wytworami w formie zdjęć.
§          Zorganizowanie konkursów plastycznych :
              - Świetlicowy  Konkurs Plastyczny  pt. „Mój ulubiony bohater książkowy"
                      Laureaci
1 miejsce -Szymon Ilnicki klasa 3
2 miejsce -Julka  Ilnicka klasa 1
3 miejsce - Zosia Bartkowiak klasa 1
4 miejsce - Antek Bartkowiak klasa 2
             -Świetlicowy  Konkurs Plastyczny  pt. Wielkanocna Pisanka 
     Laureaci
1 miejsce - Zosia Bartkowiak klasa 1
1 miejsce - Antek Bartkowiak klasa 2

§          Utworzenie  strony na facebooku, dzięki której uczniowie mogli umieszczać swoje prace plastyczne, oraz wziąć udział w głosowaniu na najładniejszą pracę plastyczną poprzez lajkowanie.

Podsumowanie pracy zdalnej
            Zdalne zajęcia świetlicowe zaplanowano tak, aby wzbogacały wiadomości, rozwijały umiejętności i wychowywały. Treści zawarte w propozycjach udostępnianych zadań  dotyczyły  najbliższego otocznia dzieci – rodziny, szkoły, kolegów, obejmowały wiadomości o miejscu zamieszkania, ojczyźnie, miejscu Polski w Europie i świecie. Rozwijały zainteresowania przyrodnicze i kulturalne. Tematyka zajęć uwzględniała także kalendarzowy układ roku, wynikające z niego święta i uroczystości, nawiązywała do zmian zachodzących w przyrodzie, ochrony środowiska naturalnego, higieny życia codziennego i higieny umysłowej. Zabawa obok nauki jest podstawową formą aktywności uczniów, dlatego duża część materiału była poświęcona sposobie spędzania wolnego czasu,  propozycjom wszelkiego rodzaju zabaw, interaktywnych, gier edukacyjnych, ruchowych, quizów, konkursów, linków do filmów edukacyjnych, wirtualnych spacerów, bajek,  prezentacji multimedialnych, przepisów kulinarnych, piosenek, wierszy, linków do filmów popularno-naukowych, a także propozycji prac plastycznych i zabaw ruchowych przy muzyce, nauki układów tanecznych. Wszystkie te propozycje miały na celu wyrobienie spostrzegawczości, ćwiczyć logiczne myślenie, umiejętność wypowiadania się, pamięć, uwagę, pobudzić fantazję i wyobraźnię, a także wyrobić wrażliwość estetyczną i muzyczną.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Wyślij komentarz