Celem
działalności świetlicy szkolnej jest przede wszystkim zapewnienie opieki
uczniom przed zajęciami lekcyjnymi i po nich w bezpiecznym i miłym otoczeniu,
stworzenie warunków do wypoczynku, relaksu i odrabiania prac domowych.
Spędzanie czasu w świetlicy szkolnej sprzyja powszechnemu rozwojowi uczniów
oraz nadrabianiu opóźnień w tym zakresie.
. Zajęcia świetlicowe miały zarówno charakter
indywidualny, jak i grupowy; odbywały się zgodnie z dziennym rozkładem zajęć,
miały charakter stacjonarny, a od 13 marca zdalny.
W ciągu całego roku
nauczyciele pracujący w świetlicy pomagali uczniom w odrabianiu
lekcji oraz utrwalaniu wiadomości zdobytych na zajęciach lekcyjnych. Dbano o
kulturę zachowania i słowa, eliminowano wszelkie objawy agresji. Wiele
czasu poświęcono zagadnieniu bezpieczeństwa dzieci na drodze, w szkole i poza
nią oraz w trakcie wypoczynku w czasie ferii, przerw świątecznych itp.
Wychowawcy świetlicy wraz z uczniami dbali o wystrój świetlicy. Dzieci chętnie tworzyły liczne gazetki ścienne: Moje Wakacje, JESIEŃ, Dzień Nauczyciela; Wszystkich Świętych, MIKOŁAJKI, Boże Narodzenie, Sporty zimowe, ZIMA . Brały udział w warsztatach plastycznych , wykonywały prace plastyczno-techniczne na kiermasz świąteczny.
Wychowawcy świetlicy wraz z uczniami dbali o wystrój świetlicy. Dzieci chętnie tworzyły liczne gazetki ścienne: Moje Wakacje, JESIEŃ, Dzień Nauczyciela; Wszystkich Świętych, MIKOŁAJKI, Boże Narodzenie, Sporty zimowe, ZIMA . Brały udział w warsztatach plastycznych , wykonywały prace plastyczno-techniczne na kiermasz świąteczny.
Główne zadania świetlicy realizowane w
ciągu całego roku szkolnego to:
• właściwa organizacja czasu przed i po
lekcjach,
• kształtowanie nawyków kultury osobistej
i współżycia w grupie,
• rozwijanie zainteresowań oraz
pogłębianie zdolności uczniów,
• wdrażanie do samodzielnej pracy
umysłowej,
• udzielanie pomocy uczniom mającym
trudności w nauce,
• organizacja właściwego wypoczynku i
kulturalnej rozrywki,
• współpraca i współdziałanie z domem,
środowiskiem lokalnym.
Rodzaje zajęć świetlicowych:
1. Zajęcia plastyczno-techniczne – są to najbardziej lubiane
zajęcia przez dzieci i dlatego im się poświęca najwięcej czasu. Dzięki nim
rozwija się spostrzegawczość, dokładność i wrażliwość estetyczna, doskonalona
jest umiejętność manualno – techniczną.
Są to następujące zajęcia: rysowanie
kredkami, pastelami; wykonywanie mozaik z papieru kolorowego, wycinanki,
wydzieranki orgiami, malowanie farbami, koraliki na gorąco, elementy
bibułkarstwa, praca metodami plastycznymi m.in., decoupage, prace z włóczką.
2. Zajęcia „Żywego Słowa” – podczas tych zajęć wspomagamy
funkcję dydaktyczną szkoły. Pomagamy odrabiać lekcje, utrwalamy materiał
poprzez zabawy o charakterze dydaktycznym. Do czytanych baśni dzieci wykonują
prace plastyczne
3. Zajęcia indywidualne –
zajęcie te mają na celu wyciszyć dzieci, mają czas na swobodne zabawy, zgodnie
z ich zainteresowaniami, korzystają z licznych gier i zabawek zgromadzonych w
świetlicy. Zabawy te rozwijają także wyobraźnię, komunikowanie się i uczą współdziałania.
4. Sportowo – ruchowe –zabawy na świeżym powietrzu.
Kształtują one sprawność motoryczną, koordynację ruchową i słuchową.
5. Zajęcie multimedialne – Pracując na programach edukacyjnych,
poznając elementy programowania, czy bawiąc się w gry edukacyjne dzieci
chętniej organizują swój czas spędzony na nauce poprzez zabawę.
Od początku roku
szkolnego kontynuowałam wpisy na blogu, w którym umieszczałam zdjęcia z
najważniejszych wydarzeń z życia świetlicy, zdjęcia ciekawych prac plastyczno -
technicznych, zdjęcia gazetek ściennych. Dzięki temu rodzice na bieżąco mogli
się dowiedzieć, co ciekawego dzieje się w świetlicy szkolnej.
Od 13 marca 2020 r.
ze względu na sytuację w kraju w świetlicy szkolnej podjęto nauczanie
zdalne.
Sprawozdanie
z pracy zdalnej świetlicy szkolnej w 2020 r.
Podejmowane przeze mnie działania różniły
się od moich codziennych obowiązków, ponieważ trzeba było poświęcić czas na to,
aby zdobyć wiedzę z wielu zakresów, które były niezbędne, by prowadzić edukację
zdalnie.
Działania
podjęte w celu organizacji pracy zdalnej
·
analiza zaleceń Ministerstwa Edukacji Narodowej
·
poszukiwanie informacji na stronie MEN na temat edukacji
zdalnej
·
konsultacje telefoniczne ze specjalistami
·
ustalenie formy kontaktu z rodzicem
·
tworzenie bazy materiałów przydatnych w pracy zdalnej
·
stworzenie zakładki Zdalna świetlica dotyczącej edukacji
zdalnej na stronie prowadzonego przeze
mnie bloga „ Świetlica szkolna w
Bolechowie-Osiedlu
·
tworzenie postów dotyczących propozycji zadań i materiałów
obejmujących zakres działań opiekuńczo-wychowawczych świetlicy szkolnej
·
stworzenie przestrzeni w sieci, w której umieszczane były
nagrania audio, filmy, prezentacje multimedialne, linki, pliki PDF.
·
zaprojektowanie graficzne dyplomów dla laureatów
konkursów,
·
zakupienie nagród
·
Samodoskonalenie
- zapoznanie się z platformą edukacyjnej
Microsoft 365 Teams
- udział w
szkoleniu online, dla nauczycieli ze szkół w gminie Czerwonak z podstaw
praktycznego zastosowania platformy Microsoft Office 365 w zdalnym nauczaniu.
- nauka
korzystania z programów i aplikacji przydatnych w prowadzeniu edukacji zdalnej
Audacity, Movie Maker, Genially
Bezpośrednie
działania dydaktyczno-wychowawcze
1.
Aktywność
plastyczno-techniczna:
Przygotowywanie,
udostępnianie propozycji zadań (w formie instrukcji, zdjęć, filmów) do
samodzielnego
wykonania przez uczniów w różnych
technikach plastycznych (w celu przedstawienia
różnorodności
technik plastyczno-technicznych, poszerzania zainteresowań i rozwijania twórczych
zdolności
dzieci.) Proponowane przeze mnie zadania odnosiły się do następujących technik
plastycznych:
A.
TECHNIKI RYSUNKOWO-GRAFICZNE
a.
Rysowanie kredkami
b.
Rysowanie ołówkiem
c.
Rysowanie kredkami olejnymi
d.
Rysowanie pastelami
e.
Rysowanie pisakami
f.
Rysowania mazakami
g.
Rysowanie kolorową kredą
B.
TECHNIKI MALARSKIE
a. Malowanie akwarelami
b. Malowanie
plakatówkami
c. Malowanie akrylami
d. Malowanie
temperami
e. Malowanie farbami
klejowymi
Malowanie
akwarelą technika laserunkowa.
Malowanie słomką
Rysowanie
grzebieniem na podkładzie z farby i mąki (malowanie
ciastem)
Mokre w mokrym
Malowanie gąbką
Malowanie na
podkładzie z kaszy
Odciski dłoni
Odbijanki ze
sznurka
Frottage (frotaż)
Wydrapywanka
Technika
wikolowej tkaniny
C.
TECHNIKI PRZESTRZENNE
a.
Lepienie i formowanie z gliny
lub masy solnej
b.
Lepienie i formowanie z
plasteliny
c.
Malowanie plasteliną
d. Masa papierowa
D.
TECHNIKI PŁASKIE
a.
Lepienie i formowanie z gliny lub masy solnej
b.
Wydzieranka kolorowa
c.
Wydzieranka z gazety
d.
Witraże papierowe
e.
Wycinanka z materiału
f.
Cięcie i składanie
g.
Formowanie ze sznurka
h.
Collage i drukowanie stemplem
i.
Collage ze strużyn kredek
j.
Technika kalkografu
k.
Origami - sztuka składania papieru
2.
Aktywność ruchowa:
a.
Przygotowywanie w formie opisowej propozycji ćwiczeń
gimnastycznych,
gier i zabaw
ruchowych.
b.
Udostępnienie
filmów zawierających zabawy naśladowcze, ruchowe, nauki układów
tanecznych.
3.
Aktywność logiczno − strategiczno- dydaktyczna
a.
Przygotowanie materiałów do wydrukowania i samodzielnego
rozwiązania np. krzyżówki, rebusy, sudoku, zagadki, quizy, znajdź różnicę w
obrazkach , labirynty, wykreślanki itd.
b.
Przygotowanie gier strategicznych do wydrukowania.
c.
„COŚ Z KULTURY -
WIRTUALNE MUZEA i TEATRY” Udostępnianie linków do stron – galerie i muzea,
które można zwiedzić online np. Łazienki Królewskie – Sala Salomona, 12
słynnych muzeów oferujących wirtualne spacery, wirtualny spacer śladami
Jana Pawła II
d.
Udostępnienie cyklu lekcji „I TY możesz zostać aktorem”, w
których do wspólnej zabawy poprzez naukę ruchu scenicznego, naukę śpiewu,
ćwiczenia dykcji i interpretację wybranych tekstów zapraszali znani i lubiani aktorzy –
Katarzyna Polewany i Bartłomiej Olszewski.
Lekcja pierwsza: Lekcja dykcji z Pchłą Szachrajką
Lekcja druga: Rozgrzewka Zbója
Lekcja trzecia: Śpiew z Pchłą Szachrajką
Lekcja czwarta: Egzamin u Zbója
oraz :Kuchnia
Aktorska
e.
Udostępnienie linków do bezpłatnych warsztatów online np.
„Skarby pszczół”
f.
Udostępnianie
plików PDF zawierających pomyły
na spędzanie wolnego czasu, w których znajdują się propozycje zadań gimnastycznych,
gier ruchowych, prac plastycznych i technicznych , kącik kulinarny , propozycje
nauczycieli specjalistów i innych nauczycieli wychowawców.
g.
Tworzenie, udostępnianie prezentacji multimedialnych
poszerzających wiadomości np. Wiosna, Święto Flagi, Święto Konstytucji 3
Maja, rocznica wstąpienia Polski do UE,
rocznica zakończenia II wojny światowej.
rocznica zakończenia II wojny światowej.
h.
Udostępnienie materiałów do samodzielnej zabawy
zawierających: propozycje gier interaktywnych np.
koło fortuny,
baśniowy bohater,
czytanki
uzupełniani,
Wskaż obrazek -
Trenuję czytanie - Wiosna
Quiz obrazkowy -
Czy potrafisz rozpoznać kwiaty wiosenne?
Czytanka online -
W teatrze
Quiz obrazkowy -
Czy potrafisz rozpoznać kwiaty wiosenne?
Czytanka online -
W teatrze
Rozsypanka
sylabowa - Teatr
Czytanka uzupełnianka
- Wiosna
Krzyżówka online
- Wiosna
Krzyżówka online
- Wielkanoc
Rozsypanka
wyrazowa online - Wiosna
Wykreślanki
ortograficzne – np. RZ po spółgłoskach, Przymiotniki z H, Wyrazy z Ó itp.
Co nie pasuje? -
Rodziny wyrazów
Rozsypanka
matematyczna - Dodawanie do 20
Rozsypanka
matematyczna - Odejmowanie do 100
Domino online -
mnożenie do 30
Gra wisielec -
Mnożenie w zakresie 50
Domino online -
Mnożenie do 100
Ładujemy wagoniki
- Mnożenie i dzielenie do 100
Nauka
odczytywania wskazań termometru- gra interaktywna
Quiz online - Jak dobrze znasz baśnie
i bajki?
Ekobohater - gra interaktywna
Nauka
odczytywania godzin na zegarze- gra interaktywna
4.
Organizacja
wewnątrz-świetlicowych akcji zachęcającej dzieci
do udziału w konkursach świetlicowych, dzielenia się swoimi wytworami w
formie zdjęć.
§
Zorganizowanie konkursów plastycznych :
- Świetlicowy
Konkurs Plastyczny pt. „Mój
ulubiony bohater książkowy"
Laureaci
1 miejsce
-Szymon Ilnicki klasa 3
2 miejsce
-Julka Ilnicka klasa 1
3 miejsce -
Zosia Bartkowiak klasa 1
4 miejsce - Antek Bartkowiak klasa 2
4 miejsce - Antek Bartkowiak klasa 2
-Świetlicowy Konkurs Plastyczny pt. „Wielkanocna Pisanka ”
Laureaci
1 miejsce -
Zosia Bartkowiak klasa 1
1 miejsce - Antek Bartkowiak klasa 2
1 miejsce - Antek Bartkowiak klasa 2
§
Utworzenie strony
na facebooku, dzięki której uczniowie mogli umieszczać swoje prace plastyczne,
oraz wziąć udział w głosowaniu na najładniejszą pracę plastyczną poprzez
lajkowanie.
Podsumowanie
pracy zdalnej
Zdalne
zajęcia świetlicowe zaplanowano tak, aby
wzbogacały wiadomości, rozwijały umiejętności i wychowywały. Treści zawarte w
propozycjach udostępnianych zadań
dotyczyły najbliższego otocznia
dzieci – rodziny, szkoły, kolegów, obejmowały wiadomości o miejscu
zamieszkania, ojczyźnie, miejscu Polski w Europie i świecie. Rozwijały
zainteresowania przyrodnicze i kulturalne. Tematyka zajęć uwzględniała także kalendarzowy
układ roku, wynikające z niego święta i uroczystości, nawiązywała do zmian
zachodzących w przyrodzie, ochrony środowiska naturalnego, higieny życia
codziennego i higieny umysłowej. Zabawa obok nauki jest podstawową formą
aktywności uczniów, dlatego duża część materiału była poświęcona sposobie
spędzania wolnego czasu, propozycjom
wszelkiego rodzaju zabaw, interaktywnych, gier edukacyjnych, ruchowych, quizów,
konkursów, linków do filmów edukacyjnych, wirtualnych spacerów, bajek, prezentacji multimedialnych, przepisów kulinarnych,
piosenek, wierszy, linków do filmów popularno-naukowych, a także propozycji
prac plastycznych i zabaw ruchowych przy muzyce, nauki układów tanecznych. Wszystkie te propozycje miały na celu wyrobienie
spostrzegawczości, ćwiczyć logiczne myślenie, umiejętność wypowiadania się,
pamięć, uwagę, pobudzić fantazję i wyobraźnię, a także wyrobić wrażliwość
estetyczną i muzyczną.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Wyślij komentarz