Ten dzień mógłby mieć różne
nazwy: Dzień Inspirujących Spacerów, Dzień Odkrywania Lasu, Dzień Odpoczynku na
Łące, Dzień Parkowych Zabaw – wszystko zależy od tego, jaki pomysł na jego
spędzenie znajdą rodzice, nauczyciele i ich uczniowie. Nosi jednak inną nazwę:
to Dzień Pustej Klasy. Obchodzimy go rokrocznie (zawsze w trzeci piątek
czerwca) i jest wyjątkowym, międzynarodowym świętem edukacji na świeżym
powietrzu. Co można zrobić w Dzień Pustej Klasy? Pomysły..
Przyrodnicze obrazy
Przyrodnicze witraże
Krótkie:
- Przejść po zwalonym pniu drzewa.
- Zmierzyć wysokość słońca.
- Stemplować liśćmi.
- Zrobić zegar słoneczny (link po angielsku) i wiatrowskaz.
- Szukać kształtów liter w przyrodzie.
- Znaleźć jak największą ilość przedmiotów w naturze, których nazwa rozpoczyna się na wylosowaną literę.
- Zrobić przyrodnicze obrazy (na taśmie klejącej).
Długie:
- Zorganizować grę terenową.
- Wybrać się na całodzienną wycieczkę autobusem miejskim za miasto.
- Zorganizować podchody.
- Zorganizować spływ kajakowy albo wycieczkę rowerową z rodzicami.
- Ułożyć ścieżkę bosych stóp i wypróbować ją.
Szalone:
- Biegać w deszczu.
- Wspiąć się na górkę i sturlać się.
- Zrobić błotną ślizgawkę.
- Rysować po asfalcie kredą trzymaną gołą stopą.
Drukowanie słońcem
Ćwiczące cierpliwość:
- Puszczać kaczki z kamyków.
- Nakarmić z dłoni ptaka.
- Obserwować mrówki lub pszczoły.
- Zrobić gobelin z traw.
- Na tkaninach powleczonych farbą akrylową drukować słońcem.
- Obserwować parowanie różnych powierzchni pod słoikami.
Dzikie:
- Zbudować szałas.
- Nauczyć się rozpalać ognisko bez zapałek (i zapalniczki).
- Przygotować posiłek na ogniku (ale nie kiełbaski).
- Wspinać się na drzewa.
- Szukać śladów zwierząt.
Wyzwania:
- Wypróbować geocaching.
- Zorganizować maraton po wszystkich parkach miejscowości lub dzielnicy.
- Skonstruować i wypróbować solarną kuchenkę.
- Zrobić z patyków i bawełnianego sznurka narzędzie do puszczania wielkich baniek mydlanych i puszczać je.
- Puszczać latawce.
- Poszukać i udokumentować na zdjęciach, jak przyroda walczy o swoje miejsce w mieście np. drzewka na gzymsach, dachach komórek, rośliny wyrastające z murów, w pęknięciach asfaltu, między płytami chodnikowymi.
- Sprawdzić, jak duże są różne zwierzęta i narysować je w skali 1:1 kredą na asfalcie lub patykiem na piasku.
- Strzelać lub rzucać do celu.
Dla lubiących grzebać się w ziemi:
- Posadzić drzewo lub kwiaty.
- Zrobić bomby nasienne.
- Wykonać profil glebowy.
- Sprawdzić na piasku i ziemi jak przebiega erozja wodna i inne procesy geologiczne.
Relaksujące:
- Zrobić instrumenty z kamieni, patyków, piasku, nasion, traw. Zaśpiewać poznane wcześniej piosenki z akompaniamentem naturalnych instrumentów lub nauczyć się nowej piosenki siedząc w wysokiej trawie.
- Położyć się na trawie i poczytać na głos jakieś ciekawe opowiadanie albo początek wciągającej książki, którą uczniowie będą mogli przeczytać w wakacje (jeśli ich zainteresuje).
- Ułożyć mandalę z kwiatów, patyków i liści.
- Obserwować niebo (i uczyć się rozpoznawania chmur).
- Malować naturalnymi barwnikami.
- Ulepić z gliny duszę drzewa na korze.
Edukacyjne:
- Obliczyć prędkość nurtu rzeki.
- Zmierzyć i obliczyć obwody, pola, objętości: trawników, piaskownic, fontann. Wyliczyć ile potrzeba by nasion, sadzonek, płotka, piasku do piaskownicy, wody do zbiornika.
- Wytyczać kształty pod budynki.
- Na huśtawkach uczyć się o energii kinetycznej i potencjalnej albo o działaniu dźwigni lub wahadła (w zależności od typu huśtawki).
- Mierzyć natężenie hałasu w różnych miejscach.
- Obliczać wysokość drzew.
- Zobaczyć, jak zbudowany jest mniszek lekarski, dokładnie obejrzeć różne fazy kwitnienia.
- Poznać nowe słowa z języka obcego związane z miejscem spaceru np. opis lasu, krajobrazu, nazwy zwierząt, roślin, trasy którą idziemy, zabawy ruchowe utrwalające słowa, zwroty itd.
- Korzystając z góry piachu lub ziemi wyjaśnić, jak rysuje się mapę poziomicową i profilu terenu.
- Zorganizować zajęcia z mapą topograficzną i planem miasta lub z wykorzystaniem nawigacji GPS.
- Przeprowadzić wywiad z osobą spotkaną w parku.
- Zagrać w kalambury na temat przeczytanych książek, wydarzeń historycznych
- Znaleźć najstarsze drzewo w parku i wymienić co najmniej 5 wydarzeń historycznych, które miały miejsce od początku życia drzewa.
- Odnaleźć na miejskim cmentarzu groby zasłużonych dla miejscowości osób.
- Odnaleźć stare obiekty wojskowe w okolicy.
- Sprawdzić jak reaguje mentos i kola i dowiedzieć się dlaczego.
- Wybrać się na krytyczne oglądanie reklam w przestrzeni publicznej.
- Uczyć się o zjawisku rezonansu mechanicznego - wysoko rozbujać huśtawkę dopasowując ruchy ciała do okresu drgań własnych huśtawki.
- Uczyć się o rozchodzeniu fal kolistych wrzucając kamienie do zbiornika z wodą. Bawiąc się w puszczanie kaczek, dodatkowo zaobserwować nakładanie się fal.
Zabawy przyrodnicze:
- Mikroturystyka
- Co mam w dłoni?
- Siedzisko
- Znajdź wśród drzew swego przyjaciela
- Podaj dalej
- Podążanie za dźwiękiem
- Dźwiękowa mapa
- Nietoperz i ćma
- Zając i lisy
- Naturalne wzory
- Naturalna galeria
- Zwierzęta i zasoby
- Wyścig po chustę
- Bingo
- Podwajanie
- Ukryty raport
- Porządkowanie
- Siedmiokierunkowy wiersz
- Tropienie po śladzie
- Strażnicy drzew
- Badania po sznurze
- Pamięciowe portrety roślinne
12 CZERWCA 2020
Światowy Dzień Sprzeciwu wobec Pracy Dzieci
13 CZERWCA 2020
Światowy Dzień Lalki
15 CZERWCA 2020
Światowy Dzień Wiatru
16 CZERWCA 2020
Dzień Dziecka Afrykańskiego
17 CZERWCA 2020
Światowy Dzień Walki z Pustynnieniem i Suszą
18 CZERWCA 2020
Dzień Europejskiego Protestu Przeciw GMO
19 CZERWCA 2020
Dzień Pustej klasy
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Wyślij komentarz